Fijnschilder John Kalb (Rotterdam,1968) bouwt sinds 1992 aan een klein, bijzonder oeuvre. In 1997 voegde de belangrijke kunsthandelaar Loek Brons de toen 28 jarige schilder toe aan zijn collectie - zwaartepunt was het Magisch Realisme. In 1999 werd Kalb genomineerd voor de Mesdagcilinder, en exposeerde in het museum Panorama Mesdag. Een vruchtbare samenwerking met Loek Brons volgde tot 2005 (Brons stopte toen met de kunsthandel). Gedurende die periode werden de schilderijen tentoongesteld op zowel de TEFAF Maastricht als de PAN Amsterdam. Van 2005 tot heden verkoopt en exposeert Kalb zowel in het atelier als op de PAN Amsterdam bij galerie Lieve Hemel.
De relatie en het contrast tussen de natuur en de maatschappij krijgt in het werk van Kalb veel aandacht. Objecten op de schilderijen, zoals een fietsbel een bankbiljet of batterij zijn reminiscenties aan onze huidige cultuur en worden afwisselend gecombineerd met elementen uit de natuur zoals vogels, mineralen en fossielen. Door de ontwikkeling van een eigen beeldtaal (symbolisch verhalend) waarin de laatste jaren vooral vogels voorkomen met verwijzingen en iconografie naar de Griekse Mythologie, krijgen de afbeeldingen een nieuwe betekenis. Kalb maakt gebruik van een glacistechniek waarbij flinterdunne, doorzichtige laagjes over elkaar geschilderd wordt, met een microscopische detaillering. Op dat effect is John Kalb belust: oneindig diep in oneindig klein. Hij behoort tot de meest verfijnde fijnschilders van deze tijd in de stroming van het Hyperrealisme.
Opdracht is mogelijk.